You are currently viewing BMX – Jaki wybrać? Na co zwrócić uwagę? Kompletny przewodnik.

BMX – Jaki wybrać? Na co zwrócić uwagę? Kompletny przewodnik.

Zastanawiasz się, jaki rower BMX wybrać dla siebie lub swojego dziecka? Perfekcyjne wyczucie czasu! Omówimy tutaj każdy aspekt. Najlepsza opcja dla roweru BMX będzie wynikać z połączenia Twojego wzrostu, wagi, poziomu umiejętności, stylu jazdy i budżetu. Zdefiniowanie tych elementów doprowadzi Cię do wyboru odpowiedniego roweru BMX.

  • Co to jest rower BMX?
  • Jaki rozmiar roweru BMX wybrać?
  • BMX – jaki wybrać? Określ swoje zamiary – gdzie chcesz jeździć?
  • Jak jest zbudowany rower BMX?
  • Jaki jest Twój budżet?
  • Niestandardowy rower BMX – stwórz swój własny model.
  • BMX – Jaki wybrać? Wnioski.
BMX - Jaki wybrać? Kompletny przewodnik, jak wybrać odpowiedni BMX.

Co to jest rower BMX?

Rower BMX to specjalny typ roweru zaprojektowany do ekstremalnej jazdy i wykonywania różnorodnych trików. BMX to skrót od „Bicycle Motocross”, nawiązujący do pierwotnego przeznaczenia tych rowerów, które były inspirowane motocyklowym motocrossowym wyścigiem. Jednak z czasem rowery BMX stały się popularne wśród miłośników ekstremalnych sportów i zaczęły być używane do jazdy między innymi w skateparkach.

Rower BMX jest idealny do jazdy na rampach, wykonywania akrobacji czy wysokich skoków. Jest to rower stworzony do pełnej aktywności i podnoszenia poziomu adrenaliny, a jednocześnie pozwala na wyrażanie swojej kreatywności podczas jazdy na przeszkodach.

Jaki rozmiar roweru BMX wybrać?

Rozmiar roweru BMX, który powinieneś wybrać, powinien być dopasowany do Twojego wzrostu, ponieważ to on określa odpowiednią długość górnej rury ramy, która z kolei określa rozmiar roweru. Rozmiary rowerów BMX wahają się od „micro” (najmniejszy) do „pro XXL” (największy).

Sprawdź w poniższej tabeli, w jakim przedziale mieści się Twój wzrost, a otrzymasz odpowiedź na temat odpowiedniego rozmiaru roweru BMX.

Wzrost (cm)132 i mniej132-147137-155155-162157-167160-172170-182182 i więcej
Długość górnej rury (cm)38-4240,5-44,543-4747-48,549-5050-5253-5454-56
Rozmiar ramkiMikroMiniJuniorEkspertEkspert XLZawodowiecXLpro XXL
Rozmiar kół12”-14”16”-18″20”20”20”20”20”20”

Rozmiar kół jest czymś względnym, ale w zasadzie najmniejsze rowery – pierwszy rower BMX dla maluchów, jest wyposażony w 12-14 calowe koła. Wtedy dla dziecka w wieku od 5 do 8 lat bardziej odpowiednie będą koła 16”. Kolejnym krokiem jest standardowe koło 18” i 20”.

BMX – jaki wybrać? Określ swoje zamiary – gdzie chcesz jeździć?

Ważne jest, aby określić, do jakiego rodzaju jazdy chcesz używać roweru, ponieważ doprowadzi Cię to do różnych wymiarów, geometrii, komponentów i materiałów wykonania.

Jest wiele rzeczy, które możesz zrobić ze swoim rowerem, dlatego określ czy głównie będziesz go używał do wyścigów czy freestyle’u (wykonywanie trików w skateparkach, na ulicy, na skoczniach lub na płaskim terenie).

Nie chodzi o to, że nie będziesz mógł jeździć po parku, jeśli masz rower wyścigowy lub po torze, jeśli masz rower freestyle, ale istnieją różnice między tymi dwoma typami rowerów, które – choć mogą wyglądać lub wydają się małe – mogą mieć ogromny wpływ na wrażenia z jazdy.

Przeczytaj także:
Jak nauczyć dziecko jazdy na rolkach? Poznaj proste metody!
Jak zachęcić dziecko do sportu? Najlepsze sporty dla dzieci.
Jak jeździć na hulajnodze? Poradnik dla początkujących.

Zajęcia sportowe dla dzieci Gliwice – Skatepark Skate Point.
Jak wybrać hulajnogę dla dziecka – poradnik zakupowy.

Rower wyścigowy BMX kontra styl dowolny

Główne różnice między rowerami wyścigowymi BMX i rowerami freestyle polegają na tym, że do wyścigów są tworzone z myślą o szybkości i przyspieszeniu (lekkie materiały i duża zębatka), podczas gdy do freestyle’u są zwrotne i solidne, aby wytrzymywać twarde lądowania.

BMX - Jaki wybrać? Kompletny przewodnik

Parkowanie/pion

Kiedy mówimy o „parkach”, mamy na myśli skateparki, w których znajdują się różne rodzaje ramp i misek. „Vert” to pionowa rampa typu half-pipe o wysokości 3-4 metrów, ze ścianą o wysokości od około 15 do 19 centymetrów na górze rampy.

Jeśli to jest to, co chcesz robić, musisz mieć dość mocny rower, wystarczająco solidny, aby wytrzymać twarde lądowania. Powinien mieć co najmniej 36 szprych, aby koła były mocne i miały grubą oponę, aby zapewnić dobrą przyczepność, a także lepiej pochłaniać uderzenia.

Ulica

Polega na robieniu sztuczek z wykorzystaniem wszelkiego rodzaju przeszkód, które można znaleźć na ulicy, takich jak poręcze, schody, półki, ławki itp.

Ten rower powinien być również wystarczająco sztywny, aby wytrzymać „ciężkie” użytkowanie.

Skoki

Chodzi o skakanie między ogromnymi rampami i wykonywanie sztuczek w powietrzu. Ten styl wyewoluował bezpośrednio z wyścigów torowych BMX.

Typ roweru używanego do dirt jumpingu jest dość podobny do tych powyżej, jednak zwykle ma opony z dużym bieżnikiem, które zapewniają lepszą przyczepność podczas startu i lądowania.

Teren płaski

Flatland polega na wykonywaniu sztuczek platformowych na płaskiej powierzchni. Rower używany jest jako partner do wykonywania trików – znany również jako breakdance na rowerze.

Rowery Flatland mają mniejszą ramę i krótszą sztycę. Mają również krótsze ramiona korby. Wszystko to w celu zapewnienia większego prześwitu do poruszania się wokół roweru.

Wyścigi

Wyścigi to początek BMX, 50 lat temu. Wyścigi odbywają się na torach pełnych rolek, zakrętów i skoków. Pierwszy zawodnik, który przekroczy linię mety, zostaje zwycięzcą.

Rower wyścigowy ma lekkie części, cieńsze opony zmniejszające kontakt z podłożem i dużą zębatkę zapewniającą dobrą siłę pedałowania. Każda cecha roweru wyścigowego sprzyja szybkości i przyspieszeniu.

Cruiser

Każdy typ roweru BMX z kołami większymi niż 20″ nazywany jest „cruiserem”. Najczęściej rowery z kołami 24″, które świetnie nadają się do wyścigów, dirt jumpingu i dłuższych przejażdżek, takich jak dojazdy do pracy.

Wiele zawodów wyścigowych BMX ma kategorię Cruiser, w tym Mistrzostwa Świata.

Niestandardowy rower - stwórz swój własny model

Jak jest zbudowany rower BMX?

Przedstawione tutaj materiały odnoszą się do najwygodniejszych dla każdej specjalności i najbardziej preferowanych przez zawodowych użytkowników. Nie oznacza to jednak, że na przykład wszystkie rowery wyścigowe na rynku są wyposażone w części aluminiowe. Oczywiście wszystko zależy od ceny.

Materiałem wybieranym do produkcji rowerów BMX jest oczywiście stal. Większość rowerów klasy podstawowej jest wykonana ze stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie, co jest prawdopodobnie najtańszą opcją. Rower ze stali nie jest tak wytrzymały jak inne alternatywy, ale zdecydowanie może być dobrą opcją na pierwszy eksperymentalny rower BMX.

Na rynku istnieje kilka rodzajów stopów, z których Cr-Mo jest najbardziej popularny do produkcji rowerów freestyle BMX i rowerów wyścigowych dla początkujących. Stal chromowo-molibdenowa to świetna opcja, ponieważ jest lżejsza i sztywniejsza niż zwykłe hi-ten (stop stali węglowej), a jednocześnie rower jest przystępny cenowo. Nie jest tak lekki jak aluminium, ale jest wystarczająco trwały, aby wytrzymać twarde lądowania i szlify.

Aluminium jest tym, z czego wykonane są zaawansowane rowery wyścigowe. Wyścigi to przede wszystkim prędkość, a aluminium idealnie pasuje do równania, ponieważ jest lżejsza niż stal Cr-Mo i odporna na amortyzację podczas typowych lądowań na wyścigu.

Rower BMX wyróżnia się kołami w rozmiarze 20” oraz brakiem przerzutek. Charakterystyczne dla tych rowerów są także różne rodzaje opon, dopasowane do stylu jazdy. Wybór hamulców zależy od zamierzonego zastosowania i trików, jakie chcesz wykonywać. Na przykład, jeśli interesuje Cię jazda do tyłu na asfalcie, czyli dyscyplina flatland, nie musisz mieć hamulców, a warto zainwestować w węższe opony oraz szorstkie, grube pegi, które pomogą w wykonywaniu trików i staniu na pedałach roweru.

W porównaniu do rowerów miejskich czy szosówek, rowery BMX mogą wydawać się przysadziste, krępe i ciężkie. Jednak uniwersalny rower BMX waży około 13-14 kg, co jest dość standardową wagą roweru, oprócz ultralekkich szosówek. Niemniej jednak, po przesiadce z klasycznego roweru holenderskiego, MTB czy trekkingowego na rower BMX, na pewno poczujesz różnicę.

Teraz zbierzemy wszystkie powyższe informacje, aby mieć lepszy obraz tego, który typ roweru i komponentów jest bardziej odpowiedni dla każdej specjalności BMX.

Specjalizacja BMX: Park, Vert, Street, skoki

  • Materiał: stal Cr-Mo
  • Rama: średnia
  • Hamulce: tylny U-brake
  • Zębatka: mała
  • Korby: średnie
  • Opony: szerokie

Specjalizacja BMX: Teren płaski

  • Materiał: stal Cr-Mo
  • Rama: mała
  • Hamulce: przedni i tylny hamulec U-brake
  • Zębatka: mała
  • Ramiona korby: krótkie
  • Opony: według preferencji rowerzysty

Specjalizacja BMX: Wyścigi

  • Materiał: aluminium
  • Rama: duża
  • Hamulce: przedni i tylny hamulec typu U (montowany na zewnątrz wspornika siodełka)
  • Zębatka: duża
  • Korby: długie
  • Opony: cienkie
BMX - jaki wybrać? Na co zwrócić uwagę?

Jaki jest Twój budżet?

Twój budżet będzie miał tu ostatnie słowo. Zobaczmy więc, jaki typ roweru możemy znaleźć na podstawie poniższych przedziałów cenowych.

800-1600 PLN – Rowery BMX dla dzieci/młodzieży/początkujących

Tak, są rowery za około 800 PLN. Większość rowerów w tej kategorii to rowery dziecięce. Są tanie z dwóch głównych powodów: mniejsze zużycie surowców i tanie materiały. Jeśli szukasz roweru dziecięcego, nie musisz szukać dalej. Chociaż można znaleźć droższe rowery dla dzieci, będą one służyć do inicjowania dzieci w BMX, więc zastanów się czy faktycznie warto.

Rowery z tej serii są zwykle wyposażone w stal hi-ten, podstawowe łożyska, jednościenne obręcze i słabe spawy.

W przypadku rowerów dla dorosłych zalecamy, jeśli to możliwe, przejście do następnego zakresu. Istnieje jednak kilka fajnych rowerów dla początkujących, które można znaleźć za 1500-1600 PLN.

1600-3500 PLN – średniozaawansowane rowery BMX

Główną cechą tej serii jest prawdopodobnie materiał: Cr-Mo. Jak widzieliśmy powyżej, jest to standardowy i najbardziej niezawodny materiał do rowerów freestyle. Ta seria oferuje również uszczelnione łożyska, dwu- lub trzyczęściowe korby i być może kołki, aby uczynić go bardziej atrakcyjnym.

To świetny wybór, jeśli masz już pewne doświadczenie i zdecydowanie znasz swoje preferencje dotyczące jazdy. Do tej pory ćwicząc swoje pierwsze sztuczki, mogłeś już uszkodzić niektóre części, więc teraz masz lepsze pojęcie o tym, o co w tym wszystkim chodzi i możesz wybrać mocniejszy i lżejszy rower.

Powyżej 3500 PLN – Infinity: rowery BMX na poziomie zaawansowanym/pro

To są rowery z najwyższej półki. Najlepsze materiały na wszystkie komponenty. Są wyposażone w uszczelnione łożyska w piastach, suporcie i sterach, mocniejsze obręcze i lżejsze piasty.

Rowery z tej serii będą często produkowane na zamówienie. Są montowane w sklepach, gdzie dodaje się każdą część osobno. Mówiąc o budżecie, niebo jest granicą.

BMX - jaki wybrać model dla dziecka?

Niestandardowy rower BMX – stwórz swój własny model.

Jeśli zdecydujesz się wybrać tę drogę, wszystkie informacje, które właśnie zobaczyłeś, pomogą Ci w podjęciu decyzji. Ponadto przejdziemy do szczegółów dotyczących niektórych części.

Opony

Opony są oczywiście najważniejszym punktem styku roweru z podłożem, dlatego wybór opon ma wpływ na prędkość i przyczepność.

Najlepszą opcją do skoków jest większy bieżnik, aby uzyskać lepszą przyczepność. Szerokie i niskociśnieniowe opony zapewniają większą powierzchnię styku z podłożem i lepszą przyczepność.

Standardowym wyborem na ulice i parki jest opona ze średnim lub gładkim bieżnikiem. Najlepiej szeroka opona z dobrym ciśnieniem, aby chronić felgi podczas lądowania.

Opony wyścigowe są wąskie, mają mniejszy kontakt z podłożem i pozwalają zaoszczędzić trochę masy, sprzyjając prędkości.

Na płaskim terenie prędkość, przyczepność i trakcja są ważnymi, ale nie fundamentalnymi aspektami jazdy, co oznacza, że ​​nie ma ustalonych zasad. Tak więc wybór opon zależy od stylu i preferencji każdego rowerzysty.

Piasty

Piasta to środkowa część kół, zarówno przednich, jak i tylnych. Są one połączone z obręczami za pomocą szprych i osi. Elementem, który umożliwia swobodne obracanie się piasty, jest łożysko. Łożyska uszczelnione są znacznie mocniejsze i stanowią najlepszą opcję. Musisz upewnić się, że otwory w piastach odpowiadają liczbie posiadanych szprych. Tylna piasta jest bardzo ważną częścią układu napędowego.

Istnieją trzy rodzaje piast BMX: kaseta, freecoaster i wolnobieg.

  • Kaseta – To najpopularniejszy wybór dla rowerów BMX zarówno do freestyle’u, jak i wyścigów. To wewnętrzny mechanizm, który zapewnia natychmiastowe pedałowanie. Z piastą kasetową, gdy jedziesz do tyłu, musisz również pedałować do tyłu.
  • Freecoaster – Jak sama nazwa wskazuje, umożliwia cofanie się bez pedałowania. W przeciwieństwie do kasety nie zapewnia natychmiastowego włączenia pedału. Nazywa się to „luzem”, a jego wariancję można regulować z wnętrza piasty.
  • Wolnobieg – Jest to element zewnętrzny nakręcany na piastę. Wolnobiegi były kiedyś bardzo powszechne, ale zostały przyćmione przez nową technologię kaset i freecoasterów.

Felgi

32 mm to standardowa szerokość obręczy do rowerów freestyle BMX. Jeśli zamierzasz narażać swoje koła na wiele „nadużyć”, możesz wybrać obręcze 36 mm.

Najlepsze felgi są wykonane z aluminium. Mają wiele ścianek dla dodatkowej sztywności, a podwójna ścianka jest idealnym standardem dla większości rowerzystów. Niektóre felgi są wiercone, aby zaoszczędzić trochę na wadze.

Wybierając obręcz, musisz upewnić się, że liczba otworów na szprychy odpowiada liczbie szprych, których potrzebujesz.

Szprychy

Liczba szprych to coś fundamentalnego, co należy wziąć pod uwagę przy zakupie nowego roweru, obręczy lub koła. 36 to standardowa liczba szprych preferowana przez większość rowerzystów w rowerze freestyle. Jednak 48 szprych może być najlepszą opcją, jeśli jesteś ciężkim facetem.

Koła wyścigowe mogą mieć 28 szprych i aluminiowe felgi, aby zaoszczędzić trochę na wadze.

Mechanizm napędowy w rowerze

Mechanizm napędowy

Wybierając zębatkę, należy wziąć pod uwagę „przełożenie”, które jest idealną kombinacją liczby zębów zarówno zębatki, jak i zabieraka lub zębatki (koło zębate w piaście). Przełożenie uzyskuje się dzieląc liczbę zębów na zębatce przez liczbę na napędzie. Przykład 44 / 16 = 2,75. Oznacza to, że tylne koło przewróci się 2,75 razy na każdy obrót zębatki. Im niższa liczba, tym łatwiej pedałować, im wyższa liczba, tym więcej siły wymaga pedałowanie.

Aby zapewnić większy prześwit podczas trików i akrobacji, rowery freestyle są wyposażone w małą kombinację zębatki/sterownika. Ta kombinacja zapewnia również dobrą siłę reakcji, co oznacza, że rower może reagować szybciej.

Rowery wyścigowe mają duże zębatki, które pozwalają generować wybuchową moc i jechać szybko – im większa zębatka, tym szybciej możesz jechać.

BMX – Jaki wybrać? Wnioski

Niezależnie od tego, czy to Twój pierwszy raz, zakup roweru BMX jest zawsze niezapomnianym momentem. Mamy nadzieję, że wszystkie informacje, które właśnie zdobyłeś, pomogą Ci podjąć właściwą decyzję dotyczącą rozmiaru roweru oraz wyboru kompletnego lub niestandardowego roweru w oparciu o preferencje, styl i budżet.

Jeśli chcesz pochwalić się i wypróbować swój nowy BMX, zapraszamy Cię na jazdę próbną do krytego skateparku SKATE POINT w Gliwicach. Jeśli zaczynasz przygodę z BMX, skorzystaj z nauki jazdy z naszą doświadczoną kadrą. Więcej informacji o naszej ofercie znajdziesz na naszej stronie internetowej. Serdecznie zapraszamy!

 

Ten post ma 7 komentarzy

Dodaj komentarz